18.11.2021, 13:16
Przyczyny najczęstszych awarii rozruszników

Zychar Blog Przyczyny najczęstszych awarii rozruszników
Chyba każdy zna to nieprzyjemne uczycie, gdy po przekręceniu kluczyka w stacyjce nie dzieje się nic, albo słuchać jedynie metaliczne stukanie. Silnik milczy jak zaklęty. Najczęściej jest to objaw rozładowanego akumulatora, ale również możemy mieć wówczas do czynienia z awarią rozrusznika. W artykule zapoznamy Was z najczęściej występującymi problemami z tym podzespołem, bez którego nie da się ruszyć z miejsca.

Przyczyny najczęstszych awarii rozruszników

Rozrusznik służy do uruchomienia silnika spalinowego. Dostarczona z akumulatora energia elektryczna powoduje obrót wirnika, a za pośrednictwem zespołu sprzęgającego - rozruch koła napędowego. Dzięki temu z odpowiednią prędkością zaczyna się obracać wał korbowy, co powoduje rozpoczęcie pracy silnika. Swoje działanie rozrusznik zawdzięcza przekazaniu napięcia z akumulatora do włącznika elektromagnetycznego. Wskutek przekręcenia kluczyka w stacyjce, bądź naciśnięcia na przycisk startowy, zostaje podane napięcie. Dochodzi wtedy do równoczesnego przesunięcia mechanizmu sprzęgającego i do doprowadzenia napięcia na węglowe szczotki. Dzięki temu w wirniku zostaje wytworzone pole magnetyczne, które powoduje jego obrót oraz - za pośrednictwem mechanizmu sprzęgającego - wprowadza w ruch koło zamachowe. Mechanizm sprzęgający działa jednokierunkowo i pełni funkcję zabezpieczenia - po uruchomieniu silnika jego moc nie jest przekazywana rozrusznikowi, aby nie doszło do uszkodzenia tego podzespołu.

Mimo to od czasu do czasu zdarzają się sytuacje, kiedy rozrusznik odmawia posłuszeństwa, co powoduje całkowite unieruchomienie pojazdu.

Awarie rozruszników i ich objawy

  • Rozrusznik nie pracuje po przekręceniu kluczyka. Najpopularniej występującą usterką przy próbie uruchomienia silnika jest brak reakcji po przekręceniu kluczyka w stacyjce bądź po naciśnięciu przycisku startera. Gdy po przekręceniu kluczyka zaczynają świecić, a później gasną kontrolki na desce rozdzielczej pojazdu, prawdopodobnie mamy do czynienia z jedną z trzech przyczyn:
  • awaria akumulatora. Należy w pierwszej kolejności sprawdzić stan jego naładowania.
  • przerwanie lub przetarcie przewodów, uszkodzenie styków w układzie rozruchowym,
  • uszkodzenie uzwojeń elektromagnetycznego wyłącznika, powodujące niewłaściwą współpracę z jego rdzeniem.
  • Rozrusznik nie reaguje, słychać tylko metaliczne stuknięcie. Częstym przejawem uszkodzenia rozrusznika jest pojedynczy stuk lub seria odgłosów. W takim przypadku nasz pierwszy podejrzany to znowu rozładowany akumulator. Jeżeli jednak jest on sprawny, należy zainteresować się wyłącznikiem elektromagnetycznym, gdyż niewłaściwie działający elektromagnes może wciągać rdzeń, a jednocześnie wypychać widełkami zespół sprzęgający. Zębnik uderza wtedy o wieniec koła zamachowego, wydając charakterystyczny odgłos. W takim przypadku rozpatrzyć trzeba trzy możliwe źródła usterki:
    • uszkodzone styki włącznika elektromagnetycznego, które nie zamykają obwodu elektrycznego. Jest prosty sposób na potwierdzenie tej diagnozy - należy spowodować zwarcie, łącząc ze sobą np. dwie śruby.
    • brak styku szczotek z komutatorem lub po prostu zużyte szczotki,
    • uszkodzenie uzwojenia wirnika lub stojana.
  • Rozrusznik pracuje, ale nie obraca wałem korbowym. Jeżeli słyszymy, że rozrusznik działa, lecz nie obraca wałem korbowym, a co za tym idzie nie dochodzi do zapłonu silnika, głównym podejrzanym jest mechanizm sprzęgający. W takim przypadku w grę wchodzą następujące przyczyny:
  • zębnik nie wchodzi w interakcję z kołem zamachowym,
  • nastąpiło uszkodzenie widełek, które powodują połączenie układu sprzęgającego z wieńcem koła zamachowego,
  • wyłamane zęby bądź usterka jednokierunkowego sprzęgła uruchamiającego koło zębate.
  • Rozrusznik obraca się zbyt wolno. Objawem awarii rozrusznika może być jego zbyt niska prędkość obrotowa. Tu również wina często leży po stronie akumulatora, przewodów, bądź ich połączeń. Jakakolwiek występująca w nich wada powoduje problem z przepływem prądu do rozrusznika. Efekt takiego stanu to właśnie redukcja obrotów. Warto wówczas sprawdzić przewody i przeczyścić klemy akumulatora.

Innymi prawdopodobnymi przyczynami spadku prędkości obrotowej rozrusznika mogą być:

  • przerwy w równoległym obwodzie elektrycznym wirnika bądź stojana,
  • nadmierne zużycie tulei na wirniku, co powoduje ocieranie się go o elementy stojana skutkujące też bardzo głośną pracą rozrusznika,
  • zużyte szczotki lub uszkodzony wirnik rozrusznika.
  • Rozrusznik szarpie i hałasuje. Objaw serii głośnych dźwięków i szarpania podczas uruchamiania pojazdu występuje wtedy, gdy rozrusznik łączy się z wieńcem koła zamachowego lecz nim nie obraca, wywołując głośny terkot. Wtedy mamy do czynienia z uszkodzonymi, nadmiernie zużytymi zębami w zespole sprzęgającym lub z zużytymi zębami na samym wieńcu koła zamachowego. W przypadku, gdy rozrusznik obraca kołem zamachowym w sposób nieregularny, z wyczuwalnym szarpaniem, awarii uległ najprawdopodobniej sam zespół sprzęgający.
  • Rozrusznik nie chce się wyłączyć. Bardzo stresującym jest przypadek, gdy po uruchomieniu silnika i powrotnym ustawieniu kluczyka na pozycji "II" rozrusznik pracuje nadal. W pierwszej chwili podejrzewamy awarię stacyjki. Jednak najczęściej objaw taki wywołuje zakleszczający się zębnik zespołu sprzęgającego na zębatym wieńcu koła zamachowego. Powodem mogą być:
  • zniszczona tuleja w zespole sprzęgającym, która blokuje cofanie się całego zespołu,
  • nadpalone styki w wyłączniku sprawiające, że po próbie odłączenia rozrusznika pozostają zwarte, uniemożliwiając zakończenie jego pracy.

JEŻELI ZAOBSERWUJEMY PIERWSZE PROBLEMY Z ROZRUCHEM POJAZDU,, NALEŻY JAK NAJSZYBCIEJ NAPRAWIĆ ROZRUSZNIK.

W sklepie zychar.pl zaopatrzycie się w rozruszniki wielu znanych firm, a także markowe części zamienne do ich naprawy.