Filtr powietrza to element, o którym posiadacze ciągników i maszyn rolniczych często zapominają. Jak istotny to podzespół i jak ważną funkcję spełnia uświadamiamy sobie dopiero, gdy silnik pojazdu ulegnie awarii, a jego remont mocno uderzy nas po kieszeni.
Jak zbudowany jest filtr powietrza, jakie jego rodzaje dostępne są na rynku, na czym polega skuteczne czyszczenie? Na te pytania odpowiadamy w naszym artykule.
Silniki ciągnikowe pierwszych generacji, np. Ursusa C-45, nie stawiały wysokich wymagań co do paliwa i czystości powietrza. Dlatego pracując na wolnych obrotach i posiadając niski stopień sprężania nie zawierały zbyt złożonych systemów filtracji.
Rzecz uległa zmianie wraz z powojennym rozwojem ciągników, ponieważ rosnące wymagania wymusiły na projektantach zupełnie inne podejście do jakości powietrza zasysanego przez silniki. Pojawienie się w ciągnikach układów o wysokim sprężaniu ostatecznie wymusiło zmiany w konstrukcji filtrów powietrza.
Filtr powietrza mokry
Filtr powietrza mokry w ciągniku składa się z obudowy w kształcie walca z doczepianą od spodu miską. Wewnątrz znajdują się dwa lub trzy wkłady filtrujące wykonane z kłębków drutu, plastiku lub gąbki o różnym stopniu gęstości. Przed filtrem znajduje się monocyklon, czyli filtr wstępny. Ma on
za zadanie wychwycić i zatrzymać grube zanieczyszczenia. Urządzenie posiada łopatki, dzięki którym zasysane przez silnik powietrze wprowadzane jest w ruch wirowy, ułatwiający odrzucanie piachu i cięższych frakcji. Monocyklon ma prostą budowę, jednak wymaga przeprowadzenia co jakiś czas czynności serwisowych. Polegają one na zdjęciu go z rury ssącej, rozebraniu i oczyszczeniu z zebranego piasku. Czynność tą zaleca się przede wszystkim w Zetorach i Ursusach.
Filtr powietrza nazywamy mokrym dlatego, że ważną częścią filtracji jest przepuszczenie strumienia powietrza przez mgłę olejową. Do miski znajdującej się na spodzie obudowy wlewamy oznaczoną na podziałce pewną ilość oleju silnikowego. Zasysane przez pracujący silnik powietrze rozbryzguje olej w misce, dzięki czemu topią się w nim mniejsze zanieczyszczenia. Następnie strumień dostaje się do komory z wkładami filtrującymi. Zmiana średnicy sprawia, że masa powietrza zostaje gwałtownie rozprężona. Ułatwia to osadzanie się oleju na wkładach filtrujących i jego powrót do dolnej misy.
W zależności od zapotrzebowania silnika na powietrze, czyli jego pojemności skokowej, w filtrze mokrym powietrza znajduje się kilka wkładów, których gęstość i rodzaj wypełnienia zależą od konstrukcji maszyny. Oczyszczone przez monocyklon, kąpiel olejową i wkłady filtracyjne powietrze zostaje ostatecznie zasysane do komór spalania silnika.
Filtr powietrza suchy
Filtry powietrza mokre stosowane były od kilkudziesięciu lat w Zetorach, Ursusach, MTZ, Jumz i T-25 Władymirecach. Utrzymane w odpowiedniej czystości układy zapewniały dość skuteczną filtrację powietrza pod warunkiem dokonywania okresowej wymiany wkładów filtrujących i oleju. Jednak wprowadzenie europejskich norm i regulacji dotyczących spalin zmusiło producentów ciągników i maszyn rolniczych do zmiany sposobu filtrowania, gdyż oczyszczone powietrze zawierało sporą ilość oleju, który spalając się w silniku powodował dymienie.
W związku z tym do konstrukcji ciągników wprowadzono suche filtry powietrza, będące wkładami papierowymi o różnym stopniu przepustowości. W porównaniu z systemami znanymi w motoryzacji wprowadzono tu kilka zmian. W plastikowej lub metalowej tubie umieszczono dwa papierowe walce w siatkowej obudowie. Siatka ta i wykończone gumą brzegi zabezpieczają wkłady przed zassaniem i zniszczeniem ich struktury. Wkłady występują zazwyczaj w parach: duży – wstępny i mniejszy – dokładny, zwany powszechnie bezpiecznikiem. Walcowaty kształt filtra sprawia, że powierzchnia filtrująca jest w pełni wykorzystana i zwiększa żywotność układu.
Suche filtry powietrza w ciągnikach i maszynach rolniczych są łatwe w utrzymaniu – wystarczy odpiąć pokrywę obudowy i wyciągnąć oba filtry, które doraźnie można odkurzać. Mimo to wkłady w czasie określonym przez producenta maszyny trzeba wymieniać na nowe.
Wskazane jest także odkurzenie wewnątrz samej obudowy filtra, ponieważ zwykle nie posiadają one monocyklona i zasysane powietrze wiruje w obudowie razem z zanieczyszczeniami osadzającymi się wewnątrz tubusu.
Czyszczenie i wymiana filtrów
Po upływie przewidzianego przez producenta ciągnika czasu wkład filtracyjny w filtrze suchym ulegnie zapchaniu, a olej w filtrze mokrym, podobnie jak separator, będzie zbyt zanieczyszczony, by móc dalej efektywnie pracować. Dla zachowania silnika w dobrym stanie konieczne będzie systematyczne czyszczenie filtrów oraz ich wymiana. W większości maszyn dopuszczalny czas pracy wynosi około kilkuset motogodzin i jest ściśle uzależniony od specyfiki danej konstrukcji. Warto jednak pamiętać, że poza wymianą filtra warto je czyścić, zwłaszcza po prowadzeniu prac w wyjątkowo niekorzystnych warunkach.
W przypadku filtrów suchych najlepszym rozwiązaniem jest ich delikatne przedmuchanie sprężonym powietrzem tak, by zgromadzone zanieczyszczenia zostały wyrzucone na zewnątrz. Strumień powietrza powinien być skierowany od strony wylotu filtra, a jego siła dobierana w ten sposób, aby gwałtowny podmuch nie uszkodził powierzchni filtracyjnej. Zabiegi te mogą przedłużyć trwałość filtra, nie eliminują jednak konieczności jego wymiany, która powinna być połączona nie tylko z wyjęciem starego filtra i włożeniem nowego, ale również z dokładnym czyszczeniem obudowy, w jakiej się znajduje. Ze względu na ukształtowanie wlotów powietrza w wielu ciągnikach część grubszych zanieczyszczeń zatrzymuje się także na zewnątrz wkładu filtracyjnego, o czym w trakcie wymiany należy pamiętać.
Wymiana filtrów mokrych wiąże się z koniecznością rozebrania urządzenia, utylizacją zużytego oleju, a następnie z dobrym wyczyszczeniem wszystkich elementów od wlotu po miskę olejową.
Pamiętajmy, że koszt nowego filtra powietrza oraz czas poświęcony na jego wymianę to niewielkie nakłady w stosunku do wydatków koniecznych w razie awarii silnika i niemożliwości korzystania przez pewien czas z ciągnika lub maszyny rolniczej.
Filtry powietrza w sklepie zychar.pl
W naszym sklepie znajdziecie filtry powietrza, wkłady i inne elementy związane z filtracją powietrza. Posiadamy produkty znanych na świecie i cenionych producentów:
- PZL Sędziszów produkuje szerokie spektrum filtrów przeznaczonych do samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów, maszyn budowlanych i rolniczych. Firma istnieje na rynku ponad 75 lat i należy do światowych liderów z dziedziny filtracji. Przedsiębiorstwo stale poszerza swą ofertę asortymentową o kolejne referencje, obecnie w sprzedaży dostępne są filtry paliwa, oleju, powietrza, kabiny oraz hydrauliczne.
- Fleetguard jest marką Cummins Inc., koncernu zajmującego się konstruowaniem i produkcją silników wysokoprężnych dla producentów ciężarówek, autobusów, maszyn budowlanych, przemysłowych, rolniczych, kolejowych, sprzętu morskiego, wojskowego. Siedziba znajduje się w Columbus w stanie Indiana (USA). Fleetguard zajmuje się produkcją układów filtracyjnych do tych maszyn.
- Wix Filters to amerykański producent filtrów działający od 1939 roku. Firma spełnia normy w zakresie projektowania i wytwarzania filtrów oraz posiada liczne patenty technologiczne. Jej produkty można znaleźć w każdej branży, zarówno przemysłowej, transportowej, rolniczej, jak i osobowej.
- Filtron to firma specjalizująca się w produkcji wysokiej jakości filtrów. Została założona w 1982 roku w Gostyniu, a w 2016 roku dołączyła do grupy Mann+Hummel. Bogaty asortyment filtrów produkowanych dla branży motoryzacyjnej, do sprzętu ciężkiego i urządzeń specjalistycznych zapewnia pokrycie w 97% zapotrzebowanie europejskiego rynku pojazdów.