Ciągniki i maszyny rolnicze są często wyposażane w lampy dodatkowe, które ułatwiają eksploatację sprzętu. Jedną z najpopularniejszych jest pomarańczowe światło błyskowe, czyli tzw. kogut. Pełni on podobne funkcje co światła tego rodzaju instalowane na maszynach budowlanych czy ładowaczach czołowych. Włączony zwraca uwagę na to, że w pobliżu znajduje się pracująca maszyna i osoby przebywające w jej pobliżu, powinny zachować ostrożność, ponieważ operator nie zawsze dobrze je widzi.
Stosowanie koguta na drogach publicznych
Używanie kogutów w czasie prac polowych czy w obrębie zabudowań jest w czasie prowadzenia prac gospodarskich dozwolone i ze względu na bezpieczeństwo przebywających w pobliżu osób jak najbardziej wskazane. Sprawa ma się inaczej w warunkach ruchu drogowego.
Prawo o ruchu drogowym (Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r.) mówi o tym, że żółte sygnały błyskowe powinien wysyłać:
- pojazd wykonujący na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne,
- pojazd, który ze względu na konstrukcję, ładunek lub nietypowe zachowanie na drodze może zagrażać bezpieczeństwu w ruchu drogowym,
- pojazd holowany – zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym.
Kiedy powinno się włączyć koguta?
Ze wspomnianych wyżej informacji wynika, że kierujący pojazdem, który nie wykonuje czynności na drodze ani nie jest holowany może używać żółtych sygnałów ostrzegawczych jedynie w przypadku, gdy prowadzi na przykład maszynę rolniczą o pozanormatywnej konstrukcji bądź przewozi nietypowy ładunek. Zezwala na to zapis Prawa o ruchu drogowym mówiący, że do korzystania z takich świateł uprawniony jest każdy pojazd, który „ze względu na konstrukcję, ładunek lub nietypowe zachowanie na drodze może zagrażać bezpieczeństwu w ruchu drogowym”.
Wnioski:
- jeśli poruszasz się maszyną lub sprzętem rolniczym, który spełnia warunki dopuszczenia do ruchu drogowego, nie możesz używać koguta, bo grozi to mandatem,
- gdy zachodzi potrzeba przejazdu przez fragment drogi kombajnem wyposażonym w heder albo ładowaczem z zaczepionym osprzętem, a wiadomo że takich sytuacji nie da się uniknąć, powinieneś sygnał włączyć. Mimo, że tego rodzaju przejazd będzie sprzeczny z przepisami ruchu drogowego, nie spowodujesz zagrożenia dla innych pojazdów.
Żółtego sygnału świetlnego powinno się używać również w transporcie w przypadku pojazdów ponadgabarytowych, co jest regulowane odrębnymi przepisami.
Budowa i działanie żółtego światła ostrzegawczego
Światła ostrzegawcze produkowane są w pomarańczowych obudowach. Źródłem światła jest żarówka z obracającym się wokół niej zwierciadłem dającym efekt migania lub żarówki migające stroboskopowo. Obecnie najczęściej stosuje się do tego celu diody LED.
Obudowy kogutów mają najczęściej kształt walca lub zaokrąglonego klosza i korzystają z klasycznych źródeł zasilania – stanowi je najczęściej przewód podłączany do gniazda zapalniczki. Spód lampy wyposażony jest w magnes, umożliwiający łatwe umocowanie jej na dachu pojazdu.
Istnieje również alternatywna opcja mocowania lampy przy pomocy śrub i podłączania jej na stałe do instalacji elektrycznej pojazdu.
Lampy ostrzegawcze Horpol w sklepie zychar.pl
W sklepie zychar.pl zaopatrzyć się można w doskonałej jakości lampy ostrzegawcze w technologii LED. Są to produkty specjalizującej się w wytwarzaniu oświetlenia dla samochodów polskiej firmy Horpol. Przedsiębiorstwo posiada kompletne zaplecze badawczo-kontrolne, dlatego wdrażając swoje produkty kieruje się najnowszymi trendami obowiązującymi w przemyśle samochodowym, dbałością o środowisko, komfort i bezpieczeństwo klientów. Procedury produkcji w firmie przeprowadzane są zgodnie z normą ISO 9001:2015.
Przykładowe produkty:
- Kogut z mocowaniem na magnes. Lampa ostrzegawcza LDO 2664/F Kogut
- Lampa ostrzegawcza mocowana na trzpień. Lampa ostrzegawcza LDO 2661 Kogut
- Lampa ostrzegawcza mocowana na rurkę z gwintem. Lampa ostrzegawcza LDO 2662 Kogut