
Ursus C-330, mimo upływu lat, wciąż jest często używany w wielu gospodarstwach. Jego cechy, takie jak lekkość i zwinność sprawiają, że sprawdza się między innymi w pracy z ładowaczem. Jednak, aby zwiększyć komfort i efektywność pracy rolnika, może się okazać niezbędne zainstalowanie wspomaganie kierownicy. Jak to zrobić? Niżej znajdziesz odpowiedź na to pytanie.
Najlepszy układ wspomagania
Najlepszym rozwiązaniem dla Ursusa C-330 jest zastosowanie układu wspomagania opartego na siłownikach hydraulicznych umieszczonych między kołami. To najbardziej niezawodny i trwały układ wspomagania w przypadku tego modelu ciągnika. Zestaw znajdziesz w naszym sklepie.
Elementy wspomagania kierownicy
Aby zamontować wspomaganie kierownicy w Ursusie C-330 z napędem z koła pasowego, potrzebne są elementy, które razem tworzą kompletny układ wspomagania. Oto szeroki opis poszczególnych elementów:
-
Siłownik hydrauliczny z przegubami
Siłownik hydrauliczny jest kluczowym elementem wspomagania kierownicy. To urządzenie generujące siłę hydrauliczną, która pomaga w skręcaniu kół. Siłownik wyposażono w przeguby, które umożliwiają swobodne poruszanie się w odpowiednich kierunkach.
-
Zbiornik na olej z obejmą
Zbiornik na olej służy do przechowywania oleju hydraulicznego, niezbędnego do prawidłowego działania układu wspomagania. Obejma służy do zamocowania zbiornika w odpowiednim miejscu w ciągniku.
-
Kolumna kierownicza wraz ze wspornikiem przykręcanym na 6 śrub
Kolumna kierownicza jest elementem, który umożliwia prowadzenie i sterowanie kierownicą. Wspornik, przykręcany na 6 śrub, służy do zamocowania kolumny kierowniczej w odpowiednim miejscu w ciągniku, zapewniając jej stabilność i solidność.
-
Przewody hydrauliczne wzmocnione 2SN
Przewody hydrauliczne są używane do przesyłania oleju hydraulicznego z pompy do siłownika i z powrotem. W przypadku wspomagania kierownicy w Ursusie C-330, zaleca się stosowanie przewodów wzmocnionych 2SN, które cechują się większą wytrzymałością i odpornością na wysokie ciśnienie.
-
Napęd pompy
Napęd pompy to część układu, która pozwala na obrót pompy oleju hydraulicznego. Odpowiada za dostarczanie energii napędowej do pompy, aby ta mogła wytwarzać odpowiednie ciśnienie hydrauliczne.
-
Pompa hydrauliczna
Pompa hydrauliczna generuje ciśnienie oleju hydraulicznego przesyłanego do siłownika. To właśnie dzięki pompie hydraulicznej układ wspomagania może działać skutecznie i zapewnić potrzebną siłę do skręcania kół.
-
Orbitrol
Orbitrol jest mechanizmem sterującym w układzie wspomagania kierownicy. To urządzenie kontroluje przepływ oleju hydraulicznego i umożliwia płynne skręcanie kół w odpowiedzi na ruchy kierownicy.
-
Dźwignia zwrotnicy lewa i prawa
Dźwignie zwrotnicy są połączone z orbitrolem i służą do sterowania skrętem kół. Lewa i prawa dźwignia zapewniają możliwość precyzyjnego i płynnego sterowania kierownicą.
-
Wspornik siłownika hydraulicznego
Wspornik siłownika hydraulicznego pozwala na zamocowanie siłownika do kół ciągnika. To stabilne połączenie zapewnia prawidłowe działanie siłownika i skuteczne przekazywanie siły na koła.
-
Dźwignia gazu
Dźwignia gazu umożliwia regulację prędkości silnika. Montuje się ją na kolumnie kierowniczej, więc jest dostępna dla kierowcy w celu płynnego sterowania mocą silnika.
-
Ograniczniki zwrotnicy
Ograniczniki zwrotnicy są używane w celu kontrolowania zakresu skrętu kół. Montuje się je na układzie kierowniczym. Ograniczają maksymalny skręt kół, co może być przydatne w niektórych sytuacjach.
-
Wzmocniony pasek klinowy
W przypadku wspomagania z napędem z koła pasowego, wzmocniony pasek klinowy przekazuje energię napędową z koła pasowego do pompy hydraulicznej. To stabilne i trwałe połączenie, które zapewnia niezawodne działanie układu.
-
Złącza, śruby i obejmy
Do zamontowania wszystkich elementów wspomagania kierownicy potrzebne są różne złącza, śruby i obejmy. Używa się ich do łączenia i stabilizowania poszczególnych komponentów, aby cały układ był pewny i solidny.
Wszystkie te elementy współpracują ze sobą, tworząc kompletny układ wspomagania kierownicy dla Ursusa C-330. Montaż i prawidłowe ich skonfigurowanie są niezbędne, aby zapewnić sprawną i skuteczną pracę całego układu.
Montaż wspomagania kierownicy
Montaż wspomagania układu kierowniczego w Ursusie C-330 opisaliśmy w ośmiu krokach:
Krok 1
- ściągnięcie drążków kierowniczych,
- odkręcenie deski rozdzielczej,
- odczepienie połączenia pedału gazu,
- wyjęcie kolumny kierowniczej.
Krok 2
- złożenie pompy oleju,
- połączenie pompy z wężem doprowadzającym olej,
- zamocowanie pompy oleju do korpusu ciągnika,
- napięcie paska,
- zainstalowanie zbiornika na olej i podłączenie do niego węża.
Krok 3
- założenie kolumny kierowniczej do podstawy, do której już jest podłączony orbitrol,
- zamocowanie dźwigni ręcznego sterowania gazem do kolumny kierowniczej.
Krok 4
- zamontowanie całej kolumny kierowniczej z powrotem do ciągnika,
- przykręcenie deski rozdzielczej,
- podłączenie pedału gazu.
Krok 5
- zamocowanie siłownika – po skręceniu siłownika należy go przymocować do kół (koła powinny być wyprostowane!).
Krok 6
- podłączenie przewodów do orbitrola,
- połączenie ich z pompą oleju,
- połączenie z lewym i prawym przyłączem siłownika oraz ze zbiorniczkiem oleju.
Krok 7
- uzupełnienie zbiornika olejem,
- włączenie silnika, aby płyn został rozprowadzony po całym układzie.
Krok 8
- zamknąć maskę,
- ruszyć ciągnikiem ze wspomaganiem.
Montaż wspomagania kierownicy przyniesie korzyści w postaci zwiększonego komfortu i wydajności pracy rolnika. Jeżeli będziesz miał kłopoty z samodzielnym montażem, warto skonsultować się z doświadczonym mechanikiem.