Site Loader
Łańcuchy rolkowe - co warto o nich wiedzieć?

Łańcuchy rolkowe to najczęściej stosowany w urządzeniach mechanicznych sposób przenoszenia napędu, cieszący się opinią elementów o wysokiej trwałości. Ich konstrukcja przypomina budowę łańcuchów tulejkowych. Różnicę stanowi obecność rolki, która ma możliwość swobodnego obrotu względem tulei. Łańcuchy rolkowe znajdują szerokie zastosowanie w maszynach przemysłowych, rolnictwie oraz w pracach magazynowych.

Łańcuchy rolkowe – budowa

Łańcuchy rolkowe są dostępne w różnych wersjach konstrukcyjnych. Klasyczny łańcuch składa się z pojedynczego rzędu rolek. Natomiast tam, gdzie obciążenia są bardzo duże, korzysta się z łańcuchów dwurzędowych, a nawet trzy-, cztero- lub pięciorzędowych. Na rynku dostępne są zarówno łańcuchy w podziałce  europejskiej, czyli od 1/4 cala do 4,5 cala ze skokiem co 1/8 cala, jak i amerykańskiej – od 1/4 cala do 3 cali ze skokiem co 1/16 cala.

 

Elementy łańcuchów rolkowych

Budowa łańcucha rolkowego jest dość prosta i składa się tylko z 5 elementów: 

  • Płyta połączenia zewnętrznego. To zewnętrzna płyta, do której wciśnięte są sworznie. Wewnętrzne i zewnętrzne płyty ogniw przyjmują na siebie ciężar uderzenia łańcucha. Poddawane są specjalnemu procesowi hartowania i kulkowania w celu zapewnienia ich maksymalnej wytrzymałości. 
  • Wewnętrzna płyta łącznikowa. Płytka ogniwa wewnętrznego przytrzymująca tuleję i rolkę, tworząc coś, co nazywamy „ogniwem rolkowym”. Wewnętrzne płyty ogniwowe przechodzą te same specjalne procesy hartowania i śrutowania co płyty ogniw zewnętrznych.
  • Sworzeń. Sworznie łańcucha rolkowego utrzymują w całości łańcuch rolkowy i stanowią punkt jego łożyskowania umożliwiający wyginanie się łańcucha podczas biegu po obwodzie koła zębatego. Ponieważ sworznie odgrywają tak ważną rolę, przechodzą one precyzyjny proces obróbki cieplnej w celu zwiększenia ich ogólnej wytrzymałości. Jest to konieczne, aby zapobiec ścinaniu lub ich zginaniu się.
  • Rolka. To część łańcucha, która porusza się po zębatkach koła zębatego. Rolki wytrzymują umiarkowane uderzenia, a najsilniejsze jest przy pierwszym uruchomieniu napędu. 
  • Tuleja. Element łańcucha znajdujący się pomiędzy sworzniem a rolką, który przyjmuje obciążenia udarowe z obu stron. Tuleje również poddaje się obróbce cieplnej i śrutowaniu w celu zwiększenia ich wytrzymałości i odporności zmęczeniowej. Dostępne są w konstrukcji dzielonej lub pełnej.


Łańcuchy rolkowe – podzespoły

Łańcuchy rolkowe składają się z podzespołów wykonanych z poszczególnych, wymienionych wcześniej elementów wykorzystywanych do produkcji łańcucha rolkowego. Wyróżniamy dwa rodzaje podzespołów:

  • Łącze rolkowe wewnętrzne ogniwa łańcucha rolkowego wykonane z płyt wewnętrznych, tulejek i rolek.
  • Ogniwo nitujące połączenia nitowe wykonane są ze sworzni i płyt ogniw zewnętrznych. Ogniwa te stosuje się między każdym ogniwem rolkowym w celu utworzenia łańcucha rolkowego. Sworznie i płyty zewnętrzne są prasowane, tworząc solidne połączenia. 

 

Jak łączy się łańcuchy rolkowe?

Łańcuchy łączy się przy użyciu ogniw, tzw. spinek. Występują zarówno spinki pełne, jak i półspinki. 

  • Spinki do łańcuchów rolkowych zastępują całe zewnętrzne ogniwo łańcucha, łącząc ze sobą dwa ogniwa wewnętrzne.
  • Półspinki mogą być zamontowane między ogniwem wewnętrznym a zewnętrznym dzięki swej specyficznej budowie. Z jednej jej strony znajduje się sworzeń, a z drugiej tulejka z rolką. Spinki są instalowane dzięki umieszczanej w otworze sworznia zawleczce lub przy pomocy pióra nasuwanego na szczelinę znajdującej się z boku końcówki.

 

Smarowanie przekładni łańcuchowej

Łańcuchy do poprawnej pracy wymagają regularnego smarowania. Prawidłowo smarowany łańcuch zapewni długą i bezawaryjną pracę maszyny. Oto najbardziej popularne metody smarowania łańcucha w przekładniach łańcuchowych:

  • Smarowanie ręczne

Najmniej wydajny sposób smarowania. Nadaje się głównie do przekładni pracujących okazjonalnie z małymi i średnimi prędkościami. Smarowanie wykonuje się za pomocą olejarki i pędzla. Pędzlem zbiera się brud z powierzchni łańcucha, następnie olejarką wkrapla się olej do szczeliny pomiędzy zewnętrzną i wewnętrzną płytką ogniwa łańcucha. Smarowanie takie powinno być wykonywane raz na osiem godzin pracy łańcucha.

  • Smarowanie kropelkowe

Smarowanie kropelkowe jest trochę wydajniejsze od smarowania ręcznego, ponieważ stale smaruje łańcuch. Wykonuje się je za pomocą igły kroplówki, z której kapią krople bezpośrednio na łańcuch. Wadą tego sposobu smarowania jest występowanie dużych strat oleju i potrzeba kontrolowania jego poziomu w zbiorniku kroplówki.

  • Smarowanie kąpielowe (zanurzeniowe)

Smarowanie zanurzeniowe łańcucha to jeden z wydajniejszych sposobów smarowania łańcucha. Zapobiega ono przedwczesnemu jego zużyciu. Trzeba pamiętać, by zanurzenie łańcucha w kąpieli olejowej nie było ani zbyt płytkie, ani za głębokie, a więc o równych wysokościach rolek łańcucha. 

  • Smarowanie pierścieniem olejowym (rozbryzgowe)

W tym systemie smarowania łańcuch pracuje ponad poziomem oleju. Na kole zębatym napędzającym łańcuch znajduje się specjalna tarcza, która jest zanurzona w oleju na głębokość od 12,7 mm do 25,4 mm. Obracając się wyrzuca ona kropelki oleju na osłonę łańcucha, która posiada specjalną budowę skraplającą olej i rozprowadzającą na całej jego szerokości.

  • Smarowanie ciśnieniowe

Ten rodzaj smarowania zaleca się do zastosowania w napędach bardzo szybkich i mocno obciążonych. Smarowanie odbywa się za pomocą dysz doprowadzających olej, ustawionych w pobliżu styku koła zębatego z łańcuchem. Dysze powinny być tak usytuowane, by rozpylać olej na całą szerokość łańcucha, a nawet nieco wychodzić poza jego obrys. Do dysz rozpylających olej doprowadzany jest za pomocą pompy. 

 

Łańcuchy rolkowe w sklepie zychar.pl

W naszym sklepie zaopatrzysz się w następujące typy łańcuchów rolkowych:

  • TYP B, B2, BH, BX, B3, B2 – prosta płytka, B – podwójna podziałka, B – prosta płytka, 
  • TYP A, A2, A3, AH3 – ciężkie, AH – ciężkie, A – z oringiem, A – podwójna podziałka, 
  • Typ CA,
  • Typ SP.

Zapraszamy do zakupów.

Autor: ZYCHAR

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.