
Chcąc zapewnić sprawność maszyn rolniczych w kolejnym sezonie trzeba je oczyścić, zakonserwować i odpowiednio garażować przez okres zimy. Wydaje się, że przygotowanie ich do przechowywania jest sprawą prostą, mimo to może niekiedy przysporzyć pewnych problemów. Niżej zapoznamy Was z katalogiem obowiązkowych czynności, które wykonać powinniśmy przed nastaniem zimy.
Pierwsza czynność – gruntowne mycie
Maszyny przeznaczone do uprawy gleby, a więc pługi, agregaty uprawowe, kombajny do buraków czy siewniki powinniśmy na wstępie dokładnie oczyścić z błota i piasku przy pomocy wody pod ciśnieniem, która pomoże usunąć zabrudzenia nawet z miejsc trudno dostępnych. Dodać do niej można wodorotlenek sodu lub środki emulgujące i zastosować niewielkich rozmiarów myjkę wysokociśnieniową. Mycie powinno być naprawdę dokładne, dlatego w celu dotarcia do łańcuchów, zębatek czy innych miejsc wymagających czyszczenia musimy zdemontować osłony, a następnie, po wyschnięciu i zakonserwowaniu, ponownie je zainstalować. Gdy wszystkie elementy maszyny zostaną już umyte, uszczelniacze i połączenia gumowe należy osuszyć sprężonym powietrzem. Dzięki temu zapobiegniemy ich zamarzaniu.
Zabezpieczenie powłok malarskich i konserwacja
Zauważone ogniska korozji należy dokładnie usunąć przy pomocy ręcznych lub mechanicznych narzędzi szlifujących (druciana szczotka, papier ścierny, szlifierka). Powierzchnie w tych miejscach muszą być odtłuszczone, pokryte farbą podkładową i nawierzchniową antykorozyjną.
We wszystkie miejsca ruchome pozbawione smarowniczek należy wstrzyknąć środek konserwujący, a metalowe elementy robocze, takie jak lemiesze, talerze czy zęby, posmarować preparatem do zabezpieczania elementów stalowych.
Większość prac konserwacyjnych wykonać możemy przy pomocy zwykłego pędzla. Jednak w przypadku dużych maszyn warto posłużyć się sprężarką powietrza z końcówką do konserwacji.
W naszym sklepie znajdziesz wybór środków czyszczących i konserwujących. Dobrym i sprawdzonym preparatem jest też olej roślinny. To środek ekologiczny i dość tani. Odradzamy stosowanie przepracowanych olejów.
Konserwowanie pozwala ograniczyć wpływ czynników zewnętrznych na lakier. Poza tym olej powinien dotrzeć także do miejsc trudno dostępnych. Docenimy to w czasie napraw, gdy odkręcanie śrub okaże się czynnością łatwą, nie sprawiającą większych trudności.
Przygotowanie do postoju
Nie wystarczy umytą i zakonserwowaną maszynę wstawić do suchej szopy lub innego miejsca garażowania. Przed zimą należy wykonać jeszcze kilka ważnych czynności. Należą do nich:
- wymiana oleju, wkładu filtra powietrza lub jego oczyszczenie,
- zabezpieczenie układu paliwowego. Trzeba oczyścić korpus filtra paliwa, wymienić wkład i dokładnie opróżnić zbiornik paliwa. Następnie należy napełnić ten zbiornik, dodając odpowiednią ilość środka zabezpieczającego przed korozją oraz odpowietrzyć układ paliwowy. Wskazane jest wówczas uruchomienie silnika i utrzymywanie go na średnich obrotach przez około kwadrans, co spowoduje przepłukanie całego układu paliwem ze środkiem antykorozyjnym. Całkowite napełnienie zbiornika paliwem zapobiega skraplaniu się na jego ściankach wody, która sprzyja powstawaniu korozji mogącej zatkać filtr paliwa,
- usunięcie wody z układów chłodzenia, jeśli w maszynie stosowaliśmy to medium.
Jak zabezpieczyć akumulator?
Temperatury poniżej 00C mają ujemny wpływ na zdolność rozruchową akumulatora. Całkowicie naładowany przy zerowej temperaturze posiada tylko 65% swojej zdolności rozruchowej. Natomiast przy minus -180C – zaledwie 40%. Powodują to rosnące opory i spowolnienie reakcji chemicznych. Jednocześnie wraz ze spadkiem wydajności akumulatora rosną wymagania silnika, ponieważ w porze zimowej olej silnikowy jest bardziej zagęszczony. Przed odstawieniem maszyny na miejsce przezimowania należy więc pamiętać, by akumulator był zawsze w pełni naładowany.
Zwiększona lepkość środków smarnych i gorsza jakość mieszanki paliwa prowadzą zimą do podejmowania wielokrotnych prób uruchamiania silnika, przez co rośnie obciążenie akumulatora i spada jego sprawność. W związku z tym zalecamy przeprowadzanie częstych kontroli stopnia naładowania akumulatora – gęstość elektrolitu powinna wynosić powyżej 1,23g/cm³. Uzyskane w ten sposób dane informują nas nie tylko o jego sprawności, ale również kondycji całego układu elektrycznego maszyny.
Najlepsze do składowania akumulatorów są suche pomieszczenia, o temp. 5–30°C. Ważne jest również to, aby nie stawiać ich bezpośrednio na betonie lub powierzchni metalowej.
Ogumienie – kontrola i sposób przechowywania
Opony rolnicze bez wątpienia zwiększają wydajność pracy maszyny. Warto pamiętać, że niewłaściwe ich przechowywanie może spowodować wzrost kosztów produkcji. Należy więc zadbać o ogumienie szczególnie wtedy, gdy nie jest używane, a więc zimą w przypadku opon ciągnika.
Długotrwały spoczynek, jak na przykład w przypadku kombajnów sezonowych lub opryskiwaczy, może spowodować znaczne uszkodzenia opon. Podczas gdy pozostają one w bezruchu, występują naprężenia statyczne, które prowadzić mogą do trwałego odkształcenia ich karkasu. Poza tym guma jest wrażliwa na czynniki środowiskowe, więc jeżeli opony są przechowywane w złych warunkach, może łatwo ulec zniszczeniu. Dlatego też, aby ograniczyć wpływ przestojów na stan ogumienia, warto przestrzegać poniższych zasad.
Oczyszczenie i kontrola
Przed przechowywaniem opony należy ją dokładnie oczyścić, aby usunąć wszystkie pozostałości ziemi i kamienie wbite w gumę. Te z balastem wodnym trzeba opróżnić. Następnie można przeprowadzić pełną kontrolę stanu opon, polegającą na:
- oszacowaniu stopnia zużycia bieżnika,
- odnalezieniu wszelkich pęknięć i określeniu ich zasięgu,
- skontrolowaniu ścian bocznych i – jeżeli opona jest zdjęta – jej wnętrza.
Gdy opony są już czyste i suche, należy owinąć je w nieprzezroczystą grubą folię, zabezpieczając przed kurzem, światłem słonecznym i wilgocią.
Miejsce do przechowywania opon
Opony należy przechowywać w pomieszczeniu czystym, suchym, o niewielkich wahaniach temperatury. Najlepiej wybrać miejsce z dala od urządzeń elektrycznych i stanowisk pracy, aby uniknąć przypadkowego ich uszkodzenia. W zależności od warunków określić można następujące warianty przechowywania:
- Opony na czas zimy pozostaną na maszynie. W takim wypadku najlepiej byłoby, gdyby maszyna została ustawiona na klinach, a opony lekko opróżnione z powietrza. Jeśli nie jest to możliwe, należy maksymalnie odciążyć maszynę i zwiększyć ciśnienie o 0,5 bara w stosunku do ciśnienia roboczego.
- Opony pozostaną na felgach. Nieużywane koła można przechowywać w pozycji pionowej lub na płasko, ale przede wszystkim napompowane do ciśnienia roboczego.
- Opony zostaną zdjęte z felgi. W takim przypadku najlepiej trzymać je w pozycji pionowej. Zapobiegnie to deformacji karkasu i utracie przydatności. Układanie opon jedna na drugiej jest możliwe, ale tylko przez bardzo krótki czas.
Oznaczenie opon
Przed demontażem należy pamiętać o oznaczeniu opon, tak żeby wiedzieć, na jakim kole w ciągniku się znajdowały. Dzięki temu można je umieścić z powrotem w tym samym miejscu lub w razie potrzeby zamienić stronami prawa-lewa przy następnym montażu.
***
Właściwe zabezpieczenie na zimowy postój maszyn i urządzeń do produkcji rolnej pozwala przedłużyć okres ich eksploatacji, uniknąć niespodziewanych awarii i wydatków ponoszonych na ich usunięcie.