Filtr olejowy to jeden z podstawowych elementów, dzięki którym eksploatować możemy pojazd długo i bezpiecznie. Regularna wymiana jest nie tylko obowiązkiem każdego kierowcy, ale i koniecznością, jeżeli chcemy mieć sprawny silnik. Dlaczego filtr oleju jest tak ważny? Kiedy najlepiej go wymieniać? Zachęcamy do zapoznania się z poniższym artykułem.
Najważniejsze zadanie filtra oleju
Olej silnikowy znajduje się w misce olejowej, będącej jego zbiornikiem. Zasysany przez tzw. smok trafia na pierwszy z filtrów. To zwykłe sitko na smoku, które oddziela większe zanieczyszczenia. Właściwym elementem oczyszczającym jest filtr w postaci:
- zewnętrznego urządzenia w przypadku filtra spin-on (tzw. filtr puszkowy) lub
- wkładu filtra oleju, gdy obudowa urządzenia zintegrowana jest z korpusem silnika.
Główne zadania filtra oleju to przede wszystkim zatrzymanie zanieczyszczeń dostających się do silnika. Dostarczane są one z powietrzem i paliwem, powstają w wyniku ścierania się elementów trących silnika oraz w trakcie procesów chemicznych związanych z jego pracą. Filtr zatrzymuje drobinki o wielkości 1/50 milimetra. Jest to ogromnie ważne, gdyż nawet najmniejsze cząstki piasku, a nawet włókien syntetycznych czy tworzyw sztucznych, mogą niszczyć silnik, z czasem doprowadzając do poważnej awarii.
Jak zbudowany jest filtr oleju?
Elementy filtra
Filtr spin-on z zewnątrz przypomina małą metalową puszkę, ale w środku składa się z kilku ważnych elementów:
- uszczelka,
- korpus,
- pokrywa z gwintem,
- zawór przeciwzwrotny,
- zawór ECO,
- papier filtracyjny,
- wzmocnienie,
- zawór bezpieczeństwa,
- obudowa.
Papier w filtrze
Głównym surowcem, z którego wykonano papier filtracyjny, jest celuloza uzyskiwana z miazgi drzewnej z domieszką żywic fenolowych, epoksydowych lub akrylowych. Stosuje się również włókniny poliestrowe lub włókna szklane. Każdy z tych materiałów przed zainstalowaniem go w filtrze podlega obróbce mechanicznej (plisowanie) polegającej na przetłoczeniu papieru i ułożeniu go w harmonijkę, co wydatnie powiększa powierzchnię filtracyjną. Niektóre z nich podlegają także obróbce cieplnej, tzw. polimeryzacji papieru.
Zawór bezpieczeństwa
Olej do filtra wtłaczany jest przez nieduże otwory znajdujące się na jego pokrywie, a po przejściu przez wkład filtrujący dostaje się do silnika przez duży otwór na środku. Olej do filtra wpływa pod dużym ciśnieniem, około 5 bar. Wkład bez problemu znosi takie ciśnienie, gdy jest w miarę czysty, a olej posiada odpowiednią lepkość i stopień rozgrzania. W przeciwnym wypadku nie zawsze byłby w stanie przejść przez wkład papierowy i zimny silnik nie dostałby jego odpowiedniej ilości. Mogłoby też dojść do rozerwania wkładu filtrującego. Aby zapobiec takiej sytuacji, umieszczono w filtrze oleju zawór, który przy dużym ciśnieniu otwiera przepływ nieprzefiltrowanego oleju. Dzieje się to rzadko, ale fakt ten może uświadomić, jak ważna jest odpowiednia jakość filtra, jego dobór pod względem właściwości zaworu bezpieczeństwa oraz właściwa lepkość oleju. W wielu silnikach stosuje się obecnie obudowy filtra na stałe umieszczone w silniku, a wymianie podlega tylko i wyłącznie wkład filtrujący – to w pewnym sensie eliminuje problem odpowiedniego doboru parametrów.
Zawór przeciwzwrotny
W filtrach puszkowych mogą znajdować się również inne zawory. Ważnym, ale nie zawsze stosowanym, jest zawór przeciw zwrotny umieszczony przy pokrywie filtra. Jego rola polega na zamykaniu przepływu oleju przez otwory wlewowe. To istotne, gdyż po unieruchomieniu silnika olej pozostaje w puszce i nie spływa z powrotem do miski. Przy ponownym uruchamianiu silnika pierwsza dawka oleju trafia od razu na podzespoły wymagające smarowania. Takie zawory stosuje się jednak tylko w filtrach, które są zamontowane w silniku pokrywą do dołu lub z boku bloku w pozycji poziomej.
Zawór EKO
Jest podobny zaworu przeciw zwrotnego. Pełni dokładnie taką samą funkcję, ale zapobiega wylewaniu się z filtra czystego oleju (przez duży otwór na środku), co przyspiesza dotarcie pierwszej dawki już przefiltrowanej do silnika, zapobiegając tzw. suchym startom. Ponadto podczas wymiany filtra olej się z niego nie wylewa.
Uszczelka
Bardzo ważnym elementem, który znajduje się w zestawie z filtrem oleju, jest uszczelka. Przy wymianie filtra należy użyć nowej, smarując przed montażem jej powierzchnię olejem, co gwarantuje szczelność połączenia.
Jak często należy wymieniać filtr oleju w ciągniku rolniczym?
Filtr oleju należy wymieniać za każdym razem, gdy w ciągniku wymieniamy olej silnikowy. Interwał ten wynosi między 200 i 500 godzin lub raz w roku, jeżeli maszyna niewiele pracuje. W starych modelach ciągników okres między wymianami oleju i filtra przeważnie wynosi 200-250 godzin, w przypadku nowoczesnych maszyn o dużej pojemności silnika sięgać może nawet 500 godzin. Okresy wymiany oleju są podane indywidualnie w instrukcjach obsługi pojazdu i tych wartości należy bezwzględnie przestrzegać.
Czym grozi nadmierne zużycie filtra oleju?
W czasie pracy silnika zanieczyszczenia zostają oddzielone i zatrzymują się na powierzchni filtracyjnej wkładu. Po jakimś czasie zwiększają się z tego powodu opory przepływu oleju – filtr się zapycha, powodując zwiększenie w nim ciśnienia. Skutkuje to otwarciem zaworu przelewowego. Zanieczyszczony olej omija wówczas układ filtracyjny i dostaje się bezpośrednio do silnika. Wówczas może dojść do:
- zwiększenia ciśnienia i rozerwanie papieru, a nawet zgniecenia,
- zniszczenia puszki i wyrzucenia uszczelki, co spowoduje wyciek oleju,
- dostania się do silnika zanieczyszczeń przyspieszających jego zużycie,
- braku ciśnienia oleju i zatarcia silnika.
Filtry oleju w sklepie zychar.pl
Zapraszamy do skorzystania z produktów oferowanych w naszym sklepie. Posiadamy filtry oleju puszkowe i wkłady filtrujące następujących znanych i sprawdzonych producentów: Sędziszów, WIX, Filtron i innych.