Filtry hydrauliczne pełnią ważną funkcję w każdym układzie hydraulicznym. To dzięki nim mamy pewność, że nie dostają się do niego pyły i odpady eksploatacyjne. Filtry hydrauliczne zapewniają poprawne działanie układu, a w porę przeprowadzana ich wymiana obniża ryzyko nagłych awarii i przestojów podczas pracy ciągników i maszyn rolniczych.
Jaką rolę pełnią filtry hydrauliczne?
Zasadniczą funkcją filtrów hydraulicznych jest ochrona poszczególnych układów maszyny przed możliwymi zabrudzeniami. Mogą one bowiem wraz z olejem przedostać się do kolejnych podzespołów i z czasem doprowadzić do ich uszkodzenia. Układ hydrauliczny jest bowiem najbardziej narażony na takie niebezpieczeństwa. Aby go odpowiednio zabezpieczyć, konieczne są przede wszystkim:
- dobór odpowiednich filtrów, które będą kompatybilne z poszczególnymi elementami maszyny i posiadały właściwe parametry, takie jak efektywność filtracji czy maksymalna ilość zanieczyszczeń oraz
- regularny przegląd, czyszczenie, a w razie konieczności – wymiana.
Uszkodzenia układu hydraulicznego należą do bardzo uciążliwych, zaś chcąc je usunąć należy liczyć się ze sporymi kosztami. Filtry hydrauliczne stosowane są wszędzie tam, gdzie wykorzystuje się systemy wspomagania czy też skrzynie biegów.
Źródła zanieczyszczenia
W płynach hydraulicznych występuje wiele różnych zanieczyszczeń. Do najczęściej występujących zaliczyć możemy:
- gazy, których źródłem jest otaczające powietrze dostające się na przykład przez nieszczelne przewody ssące,
- pęcherzyki pary – przy wysokich różnicach ciśnienia po przejściu do obszaru o wyższym ciśnieniu implodują i uszkadzają strukturę oleju,
- woda, która spełnia funkcję katalizatora utleniającego,
- elementy wykonane z miedzi i jej stopów mające duży wpływ na przyspieszanie procesu starzenia płynów hydraulicznych,
- cząstki ciał stałych powstające podczas montażu i konserwacji oraz w czasie pracy systemu. Mogą one wnikać zarówno z zewnątrz, na przykład poprzez tłoczysko, jak i przez niesprawne uszczelnienie. Cząstki stałe powstają w trakcie eksploatacji na skutek takich procesów jak: abrazja (ścieranie), adhezja, kawitacja, korozja, erozja i zmęczenie.
Filtry hydrauliczne – jakie występują rodzaje?
Ze względu na umiejscowienie ich w układzie hydraulicznym wyróżnić możemy następujące rodzaje filtrów:
- filtry powrotne/spływowe – służą do oczyszczania oleju, który z układu hydraulicznego spływa prosto do zbiornika. Jednym z miejsc, w których montuje się filtr powrotny, jest linia pomiędzy wyjściem układu hydraulicznego a zbiornikiem oleju, gdzie zazwyczaj instaluje się go wewnątrz, w górnej części. Filtr powrotny to ostatni element układu hydraulicznego. Oczyszcza olej przed jego opuszczeniem i przelaniem do zbiornika. Dzięki temu ponownie zasysane medium nie wprowadza cząstek mechanicznych do układu,
- filtry puszkowe – służą do zabezpieczenia wyjątkowo wrażliwych komponentów danego układu przed zanieczyszczeniami, jakie mogą być emitowane przez pompę hydrauliczną. Filtry puszkowe znalazły szerokie zastosowanie w hydraulice siłowej. Ich budowa sprawia, że wkład filtracyjny umieszczony w stalowej obudowie jest zabezpieczony przed uszkodzeniem. Pozwala to także na szybką wymianę wyeksploatowanego egzemplarza. Na pierwszy rzut oka wszystkie filtry puszkowe wydają się podobne, lecz ich wewnętrzna budowa, wymiary, jak i samo zastosowanie mogą się między sobą całkowicie różnić,
- filtry siatkowe – zwykle znajdują się w zbiorniku płynu hydraulicznego, a ich zadaniem jest zapobieganie przedostawaniu się owadów i dużych, widocznych zanieczyszczeń (powyżej 150 mikronów) do pompy. W niektórych przypadkach filtr siatkowy pomaga również hamować dostęp pęcherzyków powietrza do obiegu hydraulicznego,
- filtry ssawne – znajdują się na przewodzie ssawnym. Ich zadaniem jest ochrona wszystkich elementów układu hydraulicznego, przede wszystkim pompy. Wyróżniamy dwa typy filtrów ssawnych: bez obudowy lub z obudową (filtry umieszczone poza zbiornikiem). Filtr powinien mieć odpowiednio duży przepływ, by działać skutecznie. Warto dodać, że filtra nie należy umieszczać bezpośrednio przed pompą, ponieważ może się wówczas wytworzyć podciśnienie (zjawisko kawitacji). Materiały, z których wykonuje się element filtracyjny, to zwykle splisowana siatka lub papier czy włóknina na bazie włókien szklanych,
- filtry wlewowe – mają dwa zadania: po pierwsze filtrują zanieczyszczenia zawarte w cieczy, tak by nie dostały się do zbiornika, po drugie uzupełniają powietrze w zbiorniku po zmianie poziomu oleju. Filtr wlewowy z filtrem powietrza nie tylko wyłapuje powietrze z otoczenia, ale również je oczyszcza. Urządzenie w wersji podstawowej składa się z kilku elementów – samego filtra wlewowego, złączki oraz filtra powietrza.
Jak dbać o filtry hydrauliczne?
Prawidłowa konserwacja, regularny przegląd oraz wymiana filtrów są koniecznością, gdyż zależy od nich nie tylko wydajność pracy urządzenia, ale przede wszystkim nasze bezpieczeństwo podczas jazdy. Do najważniejszych czynności w tym zakresie zaliczyć należy:
- dbanie o odpowiedni dobór filtrów, dzięki czemu będą one mogły właściwie spełniać swoją funkcję w danym miejscu układu,
- okresowy przegląd wszystkich filtrów. Jeśli producent zaleca ich czyszczenie, wówczas postępować należy zgodnie z jego zaleceniami,
- wymiana filtrów nie nadających się do konserwacji. Pamiętać należy przy tym, by zachować odpowiednią higienę miejsca wymiany filtrów tak, by już podczas tej czynności nie zanieczyścić filtra i poszczególnych części,
- dbanie o jakość wlewanego oleju oraz jego właściwy dobór.
Regularna konserwacja oraz wymiana filtrów hydraulicznych sprawia, że długi czas cieszyć się będziemy sprawnością, wydajnością oraz bezpieczeństwem pracy ciągników i maszyn rolniczych.
Filtry hydrauliczne w sklepie zychar.pl
Oferujemy filtry i wkłady do hydrauliki wielu marek pojazdów i maszyn rolniczych. Wśród istniejących w naszym sklepie produktów znajdują się filtry następujących znanych wytwórców:
Sędziszów – PZL Sędziszów S.A. to firma zajmująca się produkcją filtrów. Zakład zlokalizowany w Sędziszowie Małopolskim od 75 lat produkuje filtry paliwa, powietrza, kabiny i oleju dla motoryzacji, rolnictwa, lotnictwa oraz przemysłu ciężkiego. Od 60 lat prowadzi też zaawansowane badania w dziedzinie rozwoju technologii filtracyjnych.
WIX – WIX-Filters od 80 lat należy do elitarnych producentów filtrów. Firma obecna jest na 80 rynkach i posiada swoje zakłady w 10 krajach na wszystkich kontynentach. Portfolio WIX-Filters obejmuje filtry paliwa, oleju, powietrza i powietrza kabinowego, a także osuszacze powietrza, filtry płynu chłodzącego, oleju hydraulicznego i mocznika.
Fleetguard – to zakład wchodzący w skład koncernu Cummins Inc. z siedzibą w Columbus w stanie Indiana (USA). Fleetguard produkuje układy filtracyjne do takich urządzeń jak: samochody ciężarowe, autokary i autobusy, agregaty prądotwórcze, maszyny budowlane, maszyny rolnicze, maszyny specjalistyczne, oraz pomocnicze silniki okrętowe i morskie.
Filtron – to marka filtracyjna firmy MANN+HUMMEL, która jest czołowym dostawcą oryginalnych filtrów dla największych koncernów motoryzacyjnych i światowym liderem w dziedzinie technologii filtracji.