
Wielu użytkowników samochodów stosowanie krzyżaków uważa za nieco przestarzałe. Mimo to z przegubami wału nadal mamy do czynienia np. w ciągnikach, maszynach rolniczych i w pojazdach terenowych. Dzieje się tak, gdyż jest to rozwiązanie skuteczne i proste. Doceniają je osoby pracujące na co dzień w ciężkim terenie. W artykule wyjaśniamy do czego służą krzyżaki wału napędowego i jak poznać, że uległy uszkodzeniu.
Co to jest krzyżak wału napędowego?
Krzyżak jest częścią jednego z najbardziej obciążonych elementów przeniesienia napędu w pojeździe – wału napędowego. Przekazuje on moment obrotowy z silnika do mostu, co pozwala napędzać koła. Wał napędowy składa się z: przegubu, korpusu, wielowypustu i flanszy. Krzyżaki wału napędowego znajdują się w przegubie krzyżakowym i są zamocowane w widełkach za pomocą łożysk igiełkowych zapewniających im swobodny skręt.
Krzyżak wału napędowego – budowa i rodzaje smarowania
Krzyżak samochodowy składa się z korpusu i łożysk igiełkowych. Korpus wykonany jest z metalu, natomiast łożyska igiełkowe zabezpieczone są specjalnymi pierścieniami.
Istnieje wiele różnych typów krzyżaków, które można precyzyjnie dobrać do każdego pojazdu. Poszczególne samochody i maszyny charakteryzują się inną odpornością na temperaturę, dlatego dobieramy do nich krzyżaki standardowe albo przeznaczone do trudniejszych warunków pracy. Krzyżaki walu napędowego dopasowujemy również pod względem typu smarowania. Wyróżniamy tutaj:
- smarowanie boczne (przykład: Krzyżak wału 27×70 smarowanie boczne Waryński),
- smarowanie w łożysku (przykład: Krzyżak wału 22×60 smarowanie na łożysku Waryński).
- smarowanie centralne (przykład: Krzyżak wału 22×58 smarowanie centralne Waryński),
- krzyżaki bezsmarowe (przykład: Krzyżak wału 16×37 bezsmarowy Waryński).
Krzyżaki wału napędowego – zasada działania
Uproszczając można stwierdzić, że wał napędowy to długa rura biegnąca od spodu pojazdu, która wirując przekazuje na koła moment obrotowy generowany przez silnik. Aby np. ciągnik rolniczy mógł bez przeszkód jeździć po zróżnicowanych nawierzchniach, wał podzielony został na kilka części. Krzyżaki Cardana są asynchronicznymi przegubami, które dwa razy w czasie pełnego obrotu wału zmieniają prędkość obrotową połączonego z nim wału odbierającego. Dzięki temu może się on zginać, zapobiegając w ten sposób złamaniom i uszkodzeniom.
Krzyżak sprawia, że ruch obrotowy jest przenoszony pomiędzy elementami wału napędowego, które pracują pod różnymi kątami, co umożliwia stałe połączenie zamocowanej sztywno skrzyni biegów z tylnym mostem, bez względu na chwilowe położenie zawieszenia i pracę kół. To ważne w czasie pokonywania nierówności na drodze praktycznie każdym pojazdem, a szczególnie istotne w pojazdach terenowych, które forsują naprawdę trudne nawierzchnie. W przypadku tego typu aut często stosuje się nawet dwa krzyżaki w jednym przegubie.
Krzyżaki wału napędowego – objawy uszkodzenia
Poważne awarie przegubów krzyżakowych wału napędowego zdarzają się rzadko, nawet w intensywnie eksploatowanych na nierównym terenie pojazdach. Mimo to, jak każda część mechaniczna, mogą ulec zużyciu. W razie pojawienia się usterki należy szybko zająć się jej likwidacją. Najczęściej dotyczy to zużycia łożysk igiełkowych, spadku sprawności smarowania lub postępującej korozji.
Jak poznajemy, że krzyżak wału napędowego należy wymienić? Z reguły pierwszą oznaką, która zostaje zauważona przez kierowcę, są nietypowe dźwięki dochodzące spod podłogi samochodu. Stuki występują zazwyczaj podczas mocnego wciśnięcia pedału gazu oraz jego nagłego odpuszczenia. Są to typowe objawy zużycia krzyżaka wału napędowego. W celu potwierdzenia konieczności wymiany tego elementu, należy podnieść samochód na podnośniku i uzyskując dostęp do podwozia poruszyć jedną z części wału. Pozwoli to na natychmiastowe i dokładne ustalenie miejsca występowania zbyt dużego luzu, który wskazuje na konieczność wymiany krzyżaka. Poważne zużycie krzyżaka powoduje wibracje pojazdu podczas jednostajnej jazdy, a w najbardziej skrajnych przypadkach doprowadza do jego pęknięcia. Skutkuje to rozłączeniem napędów i uniemożliwia dalszą jazdę. Z takimi zdarzeniami mogą się spotkać kierowcy pojazdów terenowych, którzy pokonują na co dzień duże nierówności. Podczas jazdy wał pracuje pod zbyt dużym kątem, co przyczynia się do uszkodzenia krzyżaków.
Jak wymienić krzyżak wału napędowego?
Montaż krzyżaka wału napędowego powinno się powierzyć wyspecjalizowanemu warsztatowi. Jedną z najważniejszych przyczyn jest potrzeba użycia do wymiany specjalistycznego sprzętu oraz konieczność wyważenia wału po wymianie krzyżaków.
Ponadto przy wymianie krzyżaka należy:
- odpowiednio zamontować uszczelnienia,
- dobrać pierścienie zabezpieczające, gdyż te dołączane do zestawów naprawczych krzyżaka mogą mieć niestety niewłaściwą grubość.
Regeneracja krzyżaka wału będzie opłacalna wyłącznie w przypadku bardzo nietypowego krzyżaka, trudno dostępnego w danej wersji i rozmiarze. Krzyżaki wału napędowego występują najczęściej w formie bezobsługowej. W tej wersji ich wytrzymałość wynosi nawet kilkaset tysięcy kilometrów.
Niezależnie od tego, czy wymianę przeprowadzamy samodzielnie, czy też zlecimy ją mechanikowi, koniecznie należy pamiętać o ważnej rzeczy – większość modeli pojazdów wyposażona jest w krzyżaki ze smarowniczkami, w których znajduje się smar. To on zapewnia poślizg i poprawne działanie przegubu. Przynajmniej raz w roku trzeba zadbać o uzupełnienie poziomu smaru, aby krzyżak działał poprawnie przez długi czas.
W sklepie zychar.pl zaopatrzysz się w krzyżaki Cardana do wielu typów maszyn i pojazdów rolniczych. Serdecznie zapraszamy!